Votre projet, parlons-en

Contactez un expert Altereo

Projet d'étude, d'urbanisme ou d'informatique Opération de communication ou événementiel Recherche de partenariat, relation presse N'hésitez-pas, contactez-nous.




Voir directement nos implantations et coordonnées
Home>>Preliminary study prior to the assumption of responsibility for the public rainwater management service

Preliminary study prior to the assumption of responsibility for the public rainwater management service

Logo Durance Luberon Verdon Agglomération

The DLVA (Durance-Luberon-Verdon Agglomeration) brings together 25 municipalities (Allemagne en Provence, Brunet, Corbières-en-Provence, Entrevennes, Esparron-de-Verdon, Gréoux-les-Bains, La Brillanne, Le Castellet, Manosque, Montfuron, Montagnac-Montpezat, Oraison, Pierrevert, Puimichel, Puimoisson, Quinson, Riez, Roumoules, Saint-Laurent du Verdon, Saint-Martin de Brômes, Sainte-Tulle, Valensole, Vinon-sur-Verdon, Villeneuve, Volx), on a territory of 846 km² where 62,000 inhabitants live, i.e. nearly 40% of the population of the Alpes de Haute-Provence.

The DLVA wished to be accompanied to clarify the perimeter and the methods of exercising the “rainwater” competence, to define the methods of financing this competence, and then to translate the doctrine desired by the conurbation into operational documents.

Context

The law of 3 August 2018 introduces the “urban rainwater management” competence as a separate competence from sanitation, which becomes mandatory on 1 January 2020 for conurbation communities.

In order to guarantee the operationality of a genuine community rainwater management service, the Agglomeration must be in a position on 1 January 2020 to :

  • Deliberate on a service regulation
  • Determining means and an appropriate budget envelope
  • Clarify the perimeters of intervention with the communes
  • Define the management methods for this competence
  • To have a clear vision of the works associated with the competence, the functioning of the rainwater system, the associated risks and stakes

It is in this perspective that the DLVA wanted to be assisted in clarifying the scope and methods of exercising the “rainwater” competence, in defining the methods of financing this competence and then in translating the doctrine desired by the urban area into operational documents.

pictogramme rain
The rainwater competence

Rainwater is defined as that part of the run-off that is managed by dedicated devices. It constantly interacts with groundwater and other networks. This partly explains the difficulties related to its management.

So-called run-off water is the part of the flow that is not managed by dedicated devices.

Rainwater and run-off water are therefore two sides of the same water that circulates on and through the city.

Moreover, this skill covers a large number of works of various types (drain cover), underground networks, trench, etc.).

Finally, apart from structural works, local authorities and especially small municipalities have very little information on these works and do not include them in municipal budgets.

Article L2226-1 of the CGCT defines jurisdiction as follows:

 “The management of urban rainwater corresponding to the collection, transport, storage and treatment of rainwater from urban areas constitutes a public administrative service under the responsibility of the municipalities, called the public service of urban rainwater management”.

The rainwater competence integrates 3 dimensions:

  • the “geographical” scope of exercise of the competence
  • the content of the competence: the missions carried out, the actions carried out
  • the heritage concerned (the works)

Definition of competence

Chronogramme - definition du projet - Altereo

Pour définir au mieux la compétence eaux pluviales, il faut passer par un certain nombre d’étapes qui permettent de mener à bien cette mission. L’un des enjeux essentiels est notamment la détermination du linéaire réseau. C’est grâce à lui qu’il est possible par la suite de faire une estimation du nombre d’ouvrages présents sur le réseau et ainsi déduire le financement à prévoir.

Linéaire du réseau eaux pluviales

Afin de déterminer le linéaire du réseau, il a fallu croiser 4 sources de données :

  • Linéaire de la voirie communale et départementale dans les zones urbaines et à urbaniser
  • Linéaire du réseau d’assainissement collectif
  • Comparaison avec l’éclairage public
  • Estimation par rapport au réseau pluvial géo-référencé / surface urbaine et à urbaniser

La définition du linéaire a ainsi apporté le résultat suivant : 329 km de réseau pluvial principal (314 dans les communes et 15 dans les zones d’activité), hors ramifications secondaires. Il comprend 6 567 avaloirs et 8 246 regards.

Pictogramme reunion
Eaux pluviales au centre des services publics

La compétence gestion des eaux pluviales se retrouve au centre de plusieurs autres services publics et créée ainsi des interactions très fortes entre services. L’avis de chaque service en est d’autant plus important pour permettre de définir la meilleure décision et qui convienne à différentes visions et enjeux majeurs du territoire.

GEPU au centre autres services

Aide à la décision

Compte-tenu des enjeux financiers et organisationnels (communes et agglomération), Altereo a déployé une stratégie d’animation spécifique pour faire émerger un consensus entre les élus & les techniciens ainsi qu’entre l’agglomération et ses communes membres.

Tout au long de ces réunions, une véritable méthode d’aide à la décision a été mise en place :

  • Compréhension des enjeux de chacun
  • Apport d’éléments factuels et pragmatique
  • Mise en débat pour finalement arriver à une idée commune

C’est ce rythme soutenu de réunions couplé à une mise en commun de divers d’acteurs, avec des cultures différentes, qui a permis à l’agglomération Durance Luberon Verdon de prendre une décision rapide quant à la prise de compétence gestion de la compétence eaux pluviales sur son territoire.

Icons made by Roundicons and Icon Pond from www.flaticon.com
2021-03-01T15:39:37+01:00